Catatan terkini

Navigation : Home / , / Article : [Design] Menghidupkan Masjid Akhir Ramadhan

[Design] Menghidupkan Masjid Akhir Ramadhan

Jumaat, 26 Ogos 2011 | No Comments | Labels : ,

alt

Sabda Rasulullah s.a.w, 'Barangsiapa yang mendirikan malam Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharap, diampunkan seluruh dosanya yang telah lalu'. Ramadhan datang dengan membawa seluruh macam kebaikan untuk kita umat Islam, cumanya terpulang kepada kita untuk berusaha mencarinya atau tidak.

Firman Allah, 'Dan mereka yang bersungguh-sungguh untuk Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami' (al-Ankabut: 69)

Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pada sepuluh malam terakhir Ramadhan baginda mengetatkan kain baginda, mengejutkan kaum keluarga dan menghidupkan malamnya. Baginda juga beriktikaf selama sepuluh hari dan pada tahun kewafatan baginda selama 20 hari (Riwayat Bukhari, Abu Daud dan Ibn. Majah).

Melihat kepada kepentingan menghidupkan malam-malam sepuluh terakhir Ramadhan di samping mengejar ganjaran-ganjaran yang sangat besar yang Allah sediakan di malam-malam tersebut terutamanya malam Lailatul Qadar yang mana ganjarannya lebih baik dari 1000 bulan, marilah kita berusaha untuk tiga perkara berikut (boleh juga perkara lain) :

1. Melayangnya jiwa ketika membaca dan mentadabbur al-Quran

Informasi iluvislam.com

Jadilah 'blogstarz' dan kunjungi http://web.iluvislam.com untuk meralisasikannya dan dapatkan segera pakej hosting bermula serendah RM69 setahun dan promosi diskaun 50% merdeka DOMAIN .MY sekarang juga! Gunakan kod kupon MY50MERDEKA.

2. Menikmati kelazatan berpenat dalam melakukan ketaatan dalam solat Qiam

3. Merasai keagungan al-Khaliq ketika berdoa :

إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ
Maka Allah memberi mereka pahala terhadap perkataan yang mereka ucapkan, (iaitu) Syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya. Dan itulah balasan (bagi) orang-orang yang berbuat kebaikan (yang ikhlas keimanannya)
(Surah As-Saf 38: Ayat ke 87 )

Download Facebook Profile Picture ini dan Upload Di Facebook Anda (Klik di sini untuk download) (1) 'Save As' dan upload (2) di gambar profil Facebook anda.

0 Responses to " [Design] Menghidupkan Masjid Akhir Ramadhan "

Leave a Reply